حل اختلاف از طریق کارشناسی، داوری و صلح و سازش:

با توجه به فرایند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قضایی به دلیل تعدد پرونده‌های مطروحه در محاکم، بعضاً ماده حل اختلاف بین کارفرما و پیمانکار در قراردادها در مرحله اول به صورت صلح و سازش، کارشناسی و یا داوری مطرح می‌گردد.

صلح و سازش اختلافات، از روش‌های قدیمی حل و فصل اختلافات بوده که بعضاً به ریش سفیدی هم تعبیر می‌گردد. در این روش، طرفین اختلاف، پس از بیان دلایل و فرایند منجر به اختلاف در نزد یک یا چند نفر از معتمدین خود، جمع بندی اعلام شده توسط معتمد یا معتمدین را پذیرفته و اختلاف را خاتمه می‌دهند.

یکی دیگر از روش‌های حل و فصل اختلافات، استفاده از توان کارشناسی می‌باشد. طرفین ضمن مراجعه به کارشناس یا کارشناسان مرتبط که می‌توانند از سازمان دو طرف بوده و یا از بین کارشناسان رسمی دادگستری انتخاب شوند، تقاضا می‌نمایند که اختلاف آن‌ها به صورت اصولی و عادلانه بررسی و مطابق نظر کارشناس، حل و فصل شود.

روش دیگر حل اختلاف، داوری می‌باشد. داوری فرایندی تفاهم محور بوده که طرفین با تراضی یکدیگر، یک یا چند نفر را به عنوان داور یا هیأت داوری مشخص کرده و آن شخص یا هیأت فرصت دارد ضمن بررسی مدارک و مستندات دو طرف دعوی، در مدت مشخص توافق شده (اگر مدت مشخص نباشد، طبق قانون آیین دادرسی مدنی سه ماه)، موضوع را جمع بندی و رأی صادر نماید. مبنای انجام داوری در قراردادهای داخلی براساس باب هفتم قانون آیین دادرسی مدنی یعنی مواد 454 تا 501 قانون یاد شده می­‌باشد. با توجه به وضعیت شبه قضایی داوری، رأی داور الزام اجرایی داشته و از طریق اجرای دادگاه، قابل پیگری است.

گروه راستین ادعا با بهره گیری از کارشناسان، کارشناسان رسمی، وکلا و داوران آموزش دیده و با تجربه خود، آمادگی دارد امور حل اختلاف صلح و سازش، کارشناسی و داوری شما را به نحو احسن و در نهایت صداقت و عدالت و مطابق دستورالعمل‌هایی که توسط تیم راستین ادعا تدوین شده و در زمان عقد قرارداد به دو طرف توضیح و تقدیم خواهد شد، به انجام رساند.